keesenkelly.reismee.nl

Dag 4 Crocketford - Glentrool 108 km

Vanmorgen werden we wakker door de zon die het tentdoek verwarmde. Wat een heerlijke vakantie! Deze keer ontbijten we met noedels. Kees verzorgt het ontbijt, ik zorg voor het mooie weer. Vandaag doen we ruim 2 uur over opstaan-ontbijten-opruimen-wegrijden. Normaal gaat dit binnen het uur. Maar het is heerlijk weer, de Schotten zijn er zelf ook verbaasd over. De route gaat super! De benen zijn gewend en we hebben zelfs wind mee! Dus bergop gaat makkelijker en bergaf is nog leuker. Daar zijn er wel weer veel van trouwens. In Kirkcudbright doen we boodschappen, morgen is het zondag en we moeten nog wel e.e.a. hebben. We vragen of ze ook clotted cream verkopen voor de scones en blij nemen we deze combi ook mee. Lekker als tussendoortje. Nou ja, tussendoorhap, zonder -tje. Iets verderop vinden we een heel leuke plek om te lunchen. Uitgebreid picknicken we in een soort park bij een haven, maar ook midden in het stadje. Zo leuk! We houden ruim een uur pauze. Fietsen we nog wel? Ja, ook dat doen we nog vandaag. Na Kirkcudbright fietst het heerlijk, glooiende heuvels, prachtige omgeving, zeer afwisselend. Iedere 5 km een compleet ander landschap. Als we langzaam klimmen, komen we op een gegeven moment, zo'n 10 km voor Creetown boven aan een heuvel. Dat kostte wel de nodige moeite, maar dan.... Een afdaling.... Met weinig trappen zo'n 30-40 km/uur helemaal tot Creetown. Daar nemen we een welverdiende scone. Niet verdiend met het afdalen van bijna 10 km, maar wel met de daaraan voorafgaande klim omhoog! Daarna flink klimmen, stukjes van meer dan 20%. Daar ging mijn voorwiel zó van steigeren, dat was gewoon bizar. We spreken nog een fietsvakantiestel uit Inverness die in tegengestelde richting rijden. Ze vertelden dat ze de heuvels vinden tegenvallen, maar dat ze er bijna zijn. Ze waarschuwen ons nog voor een zeer steile klim door het bos en we gaan vol goede moed verder. En inderdaad, nog meer klimmen!! Maar het afdalen maakt zoveel goed! Eén afdaling ziet er te eng uit. Kees wil de GoPro op, en filmt het geheel. Ik rem naar beneden, voelt veel veiliger. Zeker omdat er grote haaientanden over aan de berg staan... Kees brengt het er levend vanaf en we hobbelen door naar Newton Steward. Het is dan nog maar half 6 en de camping erna is op 18 km. Die gaan we doen. Maar dat is wel een heel saai stuk. Klimmen óf dalen, bos, bomen, gekapte bomen, slecht asfalt, tegenliggers die de berm in moeten... En dat bijna 16 km achter elkaar. Gelukkig is het weer prima. Als we even stil staan, merken we ze ineens op: de midges!! Snel weer verder. Ze volgen ons als we minder dan 15 km per uur gaan en dat gaan we regelmatig als we heuvel op gaan. Op de camping aangekomen krijgen we een code voor het douchehok, een mooie plek met veel midges, leuk uitzicht op een vijver met lelies en eenden. Mooie dag, heerlijke vakantie, vermoeide benen, zon in ons lijf..............

liesbeth g.

weer erg leuk om te lezen! lekker genieten samen!
wij zitten in voralberg en hebben ook prachtig weer. groetjes

Marja

Google zegt het volgende over midges
Er wordt niet altijd voor gewaarschuwd. Je ziet ze ook snel over het hoofd. Midges. Het is slechts een klein bijtend insectje, maar is bekend als de 'Schrik van Schotse Hooglanden'. In de hoogzomer vormen ze een plaag voor buitensporters. Vakanties zijn er door afgebroken en sommige klimroutes zijn niet eens te klimmen in die periode. Op zich is het slechts een klein irritant bijtje. Het probleem is hun aantal. Door de hoeveelheid midges word je continu gebeten en overal waar lichaamsdelen onbedekt zijn.

Hoop dat ze jullie niet tot last zijn!
Ben weer lekker met jullie mee gefietst! XX

Wouter

Bedankt voor de uitleg, meteen een stuk verhelderend. Ben weer helemaal up-to-date :D

sjaan

Sterkte met de midges, maar alles went moet je maar denken. Wat hebben jullie prachtig weer!!!