keesenkelly.reismee.nl

Dag 5 Glentrool – Ardrossan 114 km

Met getik gingen we slapen, met getik werden we wakker. Die eerste van de midges tegen het tentdoek, de tweede van de regen. REGEN? Ja, Schotland... We pakken de boel in als het net even is gestopt met regenen. Dan regenponchos aan en gaan... Gelijk klimmen, terug naar de route. Dan klimmen op de route, tot 400 meter. Veel te steile afdaling voor mij. Kees vond het geweldig, de Go Pro ging weer op. Maar zoals in de Ardennen, ook hier; na een afdaling gelijk weer klimmen. En hoe. Vlak voor de top worden we ingehaald door twee wielrenners. Ze complimenteerden ons en gingen rustig voorbij. Bovenaan maakten ze een foto van ons! Een beetje stiekem, maar het was wel te zien. Daarna een afdaling zoals ik die leuk vind, weinig remmen, overzichtelijk, goed asfalt. Het was inmiddels al na 12 uur en we kwamen in Crosshill aan. Hoe toepasselijk. Dit was voorlopig de enige bewoonde plaats in de buurt, dus we gingen naar het cafe daar. Er werd gevraagd of we wilden lunchen, dat was wel een goed idee, zeker gezien verwachte bergen. En wat een mazzel; tweede persoon eet gratis. Mega cola voor nog geen 2 euro en nog WIFI ook. Na het eten heb ik eerst mijn trouwe lezers op de hoogte gehouden en wat foto's geupload. Helaas heb ik de reacties niet kunnen lezen. Toen weer verder. We wilden de boot van 18.00 uur proberen te halen en kozen voor een route alternatief waarvan we dachten dat deze minder heuvels zou hebben. Maar helaas. Enorm steil, ieder einde van een klim bleek het begin van een nieuwe. Er kwam geen einde aan. Het uitzicht werd wel steeds leuker, maar niet spectaculair. We hebben er niet eens foto's van. Het stuk naar beneden was niet leuk. Wederom veel te steil en slecht asfalt. Toen we eenmaal in de buurt van Ayr kwamen, reed het fijn, dicht bij de kust. Het was wel druk, waardoor we op de stoep gingen fietsen. De bramen struiken met uitschieters steeds langs onze armen en benen. Het weer was redelijk, het strand en de weg erlangs druk. Voor mij geen fijne fiets omgeving. Tot slot nog 35 km redelijk goed te doen, af en toe regen, maar we waren zo weer droog. Het was al na 18.00 uur, dus de boot gingen we niet meer redden De camping waar we langs reden was gevuld met heel veel stacaravans en we konden niet zien of er ook tenten mochten staan. We gingen dus door, want in het boekjes stond dat er ook een camping in het centrum zou zijn. Dit bleek niet het geval, dus wij toch terug naar het stacaravandorp. Er was zeker plaats, het kostte 32 pond! Das ruim 40,-! We besloten dat wild kamperen vandaag wel een optie was, we hadden langs het strand mooie plekken gezien. Eerst gekookt aan het strand. In de buurt van een dorp zette we de tent op tegen 21.00 uur, vlakbij een voetbal veldje. Koud, moe en nat van de regen vielen wij in een diepe slaap en de regen op de tent.