keesenkelly.reismee.nl

Dag 9 Castlebay – (het zuiden van) North Uist 79 km

Josina jarig! Gefeliciteerd zussie! Alweer op vakantie met je verjaardag... Maar ik zag aan het begin van de middag een mooie vogel vliegen en dacht toen terug aan 25 jaar geleden. Time, place, etc...

Na een nacht vol wind, storm, iets daartussen in en het idee dat de tent nog iets wordt aangedaan, staan we om half 9 pas op. We willen de boot van 11.10 van dit eiland af hebben en het is ongeveer 12 km vanaf de camping. Het waait nog steeds enorm, dus de afstand hoeft niet veel te zeggen over de tijd die het kost vandaag. De pancakes worden dit keer verzorgd door Kees, clotted cream en jam erop, yumm.... De tent waait bijna het eiland af, maar gelukkig zit alles om half 10 op de fiets en gaan we op pad. Met een windkracht 6-7 gaan we naar het noorden. Wat fijn!! Een paar heuveltjes om te beginnen, nog wat grote bochten en dan wind tegen, maar het gaat goed. Een uur te vroeg zijn we bij de boot. We kunnen in een wachtruimte wat batterijen opladen en koffie/ thee zetten. De kettingen worden nog even gepoetst en rond 11 uur wordt het drukker. Gezellig kletsen met medefietsers uit Aberdeen en we kunnen de boot op. Ook de mannen van de boot zijn erg vriendelijk. Dit keer word ik redelijk beroerd aan boord. De boot schommelt enorm en ik ben dan ook bijzonder blij als we van boord mogen na een half uur. Op Eriskay klimmen we even flink en dan.... Alleen nog maar naar het noorden. Net als de wind! We trappen wat in de zwaarste versnelling en gaan zonder moeite gemiddeld 30 km/uur. De single road gooit alleen wat roet in het eten, want regelmatig komen er tegenliggers of auto's die willen inhalen. Maar het rijdt heel fijn! We kunnen na zo'n 30 km kiezen voor de snelle weg rechtdoor of voor een ultiem fietsweggetje. We kiezen het laatste, we fietsen zo lekker vandaag. Een rustig weggetje tot vlak langs zee. Kees ziet een leuk plekje om pauze te houden en als we hogerop lopen naar het strand ziet het er fantastisch uit. Allemaal gestapelde steentjes. Door mensen gemaakt, erg gezellig. Uit de wind zetten we de stoeltjes neer en gaan lunchen. Het vervolg gaat iets minder dan eerst, de benen zijn toch wel wat moe geworden, maar alsnog zijn we in zeer korte tijd bijna 80 km verder bij de camping. Zoveel mogelijk uit de wind, nog steeds zon! De camping heeft voor kampeerders een hutje met alle luxe die je niet in de tent hebt. En MIDGES!!! Daar komen we achter als we in het donker naar de tent teruglopen en merken dat de wind is gaan liggen. Ze hebben ons flink te pakken, zelfs even iets uit de voortent pakken ontgaat ze niet, ze komen massaal naar binnen, alsof ze op zo'n moment wachten. Ze ruiken vast dat wij hierin nog niet getraind zijn. Het slaapt overigens heel vreemd, met een midgenet over mijn hoofd...